وبلاگ

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان وجود تاسیسات نفتی را مانع آبگیری تالاب هورالعظیم دانست و گفت: آلودگی نفتی شرکت های فعال در هورالعظیم، بخش های آبگیری شده این تالاب را تهدید می کند.

سیدعادل مولا در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: با افزایش آورد رودخانه کرخه، ورودی آب به تالاب نیز افزایش چشمگیری داشته است.
وی افزود: در روزهای گذشته بیش از 60 مترمکعب بر ثانیه آب وارد این تالاب شده که این حجم از دهه 70 تا کنون بی سابقه بوده است.
مولا اضافه کرد: مخزن شماره یک و 2 هورالعظیم پر و آب به مخزن شماره 3 و بخش عراقی تالاب نیز سرریز شده است.
وی با اشاره به ساخت جاده های متعدد توسط شرکت های نفتی، اظهار کرد: سازمان آب و برق خوزستان 70 دریچه در جاده 'شط علی' که حدفاصل مخازن 2 و 3 تالاب است را بازگشایی کرده و مخزن شماره 3 در حال آبگیری است اما با توجه به افزایش ورودی آب، این دریچه ها کافی نیست.
مولا ادامه داد: قرار است سازمان آب و برق لوله گذاری انجام داده تا آبگیری مخزن شماره 3 را تسهیل کند.
وی یکی از مهمترین مشکلات آبگیری هورالعظیم را تاسیسات و جاده های نفتی دانست و گفت: تاسیسات میدان نفتی یاران شمالی در مخزن شماره 3، آبگیری این بخش را با اختلال مواجه کرده است.
معاون حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: گل حفاری و کنده های حفاری که نوعی پسماند نفتی بسیار آلوده به شمار می رود در بخش هایی از مخزن شماره 3 تخلیه شده که در صورت رسیدن آب به این قسمت، باعث آلودگی شدید این زیستگاه ارزشمند می شود.
وی با بیان اینکه ممنوعیت تخلیه آلودگی های نفتی بارها به مسئولان شرکت های نفتی گوشزد شده است افزود: این مساله از طرق مراجع قضایی نیز پیگیری شده و شرکت های نفتی بارها تعهد کرده اند که این پسماندهای آلوده را از تالاب خارج کنند.
به گفته وی، آخرین بار شرکت نفت مهلت یک ماهه برای پاکسازی تالاب خواسته بود که این مهلت اکنون به اتمام رسیده است.
مولا سیلابی شدن رودخانه کرخه را فرصتی استثنائی برای آبگیری هورالعظیم دانست و تاکید کرد: برای آبگیری هورالعظیم لازم است که همه تاسیسات نفتی اعم از کانکس ها، کمپ ها و لوله های نفتی از تالاب خارج شود.
وی اظهار کرد: آبگیری این تالاب که در یک دهه اخیر به یکی از کانون های فعال گرد و غبار تبدیل شده بود، علاوه بر اینکه تاثیر بسزایی در کاهش توفان های ریزگرد دارد، در اقتصاد محلی و حیات بخشی به جانداران این زیستگاه نیز نقش بسیاری دارد.
بر اساس این گزارش، تالاب هورالعظیم تنها بازمانده تالاب های بین النهرین است که خط مرزی ایران و عراق را تشکیل می دهد. در سال 2002 برنامه محیط زیست سازمان ملل خشک شدن هورالعظیم را یکی از فجایع زیست محیطی قرن معرفی کرد. این تالاب در یک دهه گذشته مهم ترین کانون شکل گیری توفان های گرد و غبار بوده است.
بیش از هفت هزار هکتار از این تالاب در سال 87 به وزارت نفت برای اکتشاف و استخراج نفت قرار گرفت. اگرچه ورود شرکت نفت به این تالاب مشروط به رعایت ضوابط زیست محیطی بوده اما این ضوابط اعم از جاده سازی، قطعه قطعه کردن تالاب و تخلیه پسماندهای نفتی هیچگاه رعایت نشده است.
مخزن شماره 3 هورالعظیم در این سال ها برای فعالیت های نفتی خشکانده شده بود. تامین حقابه این تالاب یکی از مصوبات کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار است که در پی توفان های شدید زمستان 93 ایجاد شده بود.


مرجع / ایرنا

تلگرام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">